reklama
 
Vyrobeno v Česku: Boty, které dostaly nový kabát od studentů designu. Uhodnete, o koho jde?

Vyrobeno v Česku: Boty, které dostaly nový kabát od studentů designu. Uhodnete, o koho jde?

Znají je všichni: je to nejen český výrobce kvalitních sportovních potřeb na zimu, ale především i tradičních českých letních bot – botasek. Výroba Botas započala již v roce 1966 v rámci národního podniku Botana, původní ikonický model Classic byl navržen geniálním designérem Marcelem Scheinpflugem.
reklama

Říká se, že pokud se z názvu produktu stane obecný název či sloveso, pak se teprve stává kultem: u Botasek se tomu tak podobně jako u Luxu, Googlu, či Whirpoolu skutečně stalo.

Studenti chtějí vyrábět boty!

Klasický ikonický retro model Botasek si můžete stále koupit, nicméně grandiózní návrat na scénu firma zažila hlavně díky dvěma studentům UMPRUM – Janu Klossovi a Jakubu Koroušovi.

Ti si v rámci své diplomové práce sami vybrali firmu Botas, aktivně ji oslovili s návrhem na spolupráci a přesvědčili ředitele Františka Nestávala, že Botasky mají stejně barevnou budoucnost jako odstíny, které pro ně plánují: „Kluci za námi sami přišli s tím, že objevili onu původní botu Classic z roku 1966 a chtěli by jí nějakým způsobem oživit. Souhlasil jsem a práce se začala pěkně sypat. V roce 2006 již měli kluci hotové úvodní nápady, jak by jejich verze bot měla vypadat a za tři rokyspatřila světlo světa první řada barevných botasek.

Vedle původní série Botas Classic tedy vznikla úplně nová série Botas 66 – celá šedesátšestka je kluky obarvená a upravená série Classic.

Foto: Studenta

Z designérů prodejci a odborníky na značku

V rámci série vzniklo již přes 50 barevných vzorů, které se postupně rozšířily i na nová tvarová řešení bot – vznikly tak například kotníčkové a běžecké modely, nebo nejnovější řada „Urban“.

Hned první rok výroby se modely z designové série Botas dostaly do maloobchodní sítě prodejen Baťa, kde z nich byli lidé doslova nadšení a skupovali botasky ve velkém. Chyběla však další propagace – někdo si koupí boty v prodejně jen na základě rychlých dojmů, většina mladých lidí ale potřebuje slyšet celý příběh a cítit nádech kultu a historie.

Po půl roce, kdy se prodeje mimo obchodní síť nezvyšovaly, proto v Botasu dospěli k řešení: Designéři Honza s Jakubem se stali franšízanty a kromě návrhů dostali na starost i propagaci a vlastní prodejnu na Žižkově: „Ukázalo se to jako nejlepší cesta:.Kluci jsou jako autoři vzorů nadšení, mají ke kolekci nejvíc co říct a také mají dopodrobna nastudovanou historii značky a ctí ji jako kult a odkaz“, říká  František Nestával.

Firma Botas vlastní know-how a kupuje od kluků veškeré vytvořené barevné vzory , které jim následně formou licence poskytuje kpropagaci.

Tehdejším dvěma úspěšných studentům je nyní již přes 30 let, na UMPRUM však zůstali jako vyučující a projekt Botas 66 je pouze jednou z jejich aktivit.

Úspěch!

Než Honza s Jakubem do Botasu přišli, retro modelů Botas Classic se ročně vyrábělo cca 8 000 párů. V roce 2015 se vyrobí již 12 000 párů bot, a to pouze z barevné série Botas 66.

Ředitel Nestával říká, že z neoficiálního plánu do dalších let se mu točí hlava. Roční prodeje vychází na 35 000 párů botasek, což bylo doposud nepředstavitelné.

Aktuálně probíhá rozšiřování exportu do zahraničí- i v dalekém Japonsku můžete potkat místní, kteří na sobě mají barevné botasky.

Tempo výroby se rozhodně nesnižuje. Série Botas 66 přiváděla nové modely na trh nejprve jednou ročně, nyní se nové modely objevují dvakrát do roka.

Prodeje původních zimních produktů značky Botas (brusle, boty na běžky; pozn. red.) se neustále snižují, prodeje letních botasek včetně Botas 66 jdou naopak stále nahoru.“ Vedení Botasu si to vysvětluje touhou zákazníků ušetřit a kupovat levnější zimní vybavení, ale zároveň touhou podporovat české výrobky a koupit si barevné letní boty, které jsou brané za ikonu českého designu, za což je zákazník ochoten zaplatit.

Český Converse?

Mnoho lidí považuje botasky za analogii americké firmy Converse. Obě firmy si prošly bouřlivým vývojem, zažily prosperitu i pády, ale nakonec se proměnily v módní ikony v rámci svých zemí i mimo ně.

Vedení Botasu však Converse jako konkurenci rozhodně nevnímá: „Vůbec nevím, kdo je naše konkurence. Converse v žádném případě. Botasky jsou úplně něco jiného než cokoli, co tu zatím bylo, a počítám, že i dlouhou dobu bude.“, uzavírá František Nestával.

Foto: Studenta

Text: Jan Misák

Foto: Botas

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější