umělá inteligence

Pohovory s umělou inteligencí a další AI vychytávky v náboru

Ačkoliv se umělá inteligence (AI) využívá v praxi mnoho let, poslední dobou se spustil lavinový efekt. Zavádí se v nejrůznějších oblastech a výzkumníci se předhánějí v dalším vývoji. I oblast personalistiky se dočkala skvělého pokroku a další ji ještě čeká. O čem je řeč? Třeba o pohovorech s umělou inteligencí, chatbotech a vyhledávání talentů napříč sociálními sítěmi. Ptáte se, v čem tkví jejich konkurenční výhoda? Kromě toho, že šetří čas a peníze, dokážou se samy učit. Díky tomu jsou každý den chytřejší.

Systém, který nahradí armádu personalistů

Už dnes existuje umělá inteligence pro výběr kandidátů, která pracuje podobně jako kouzelné zrcadlo ze Sněhurky. Stačí vyslovit požadavky, které by měl kandidát splňovat a hned se pustí do hledání. A to nejen ve vlastní databázi, ale i mimo ni. Podle personální platformy Haver.com dokážou některá řešení analyzovat více než 300 milionů sociálních profilů, což by nemohla udělat ani malá lidská armáda. Tyto systémy propojují databáze kontaktů, sociální sítě a vyhodnocují toho nejlepšího kandidáta. Navíc jsou každým dnem chytřejší. Jedním z nich je například Arya. Kandidáta umí oslovit a poslat mu personalizovaný e-mail tak, aby to vypadalo, že ho oslovuje přímo člověk z personálního oddělení.

A novým komunikačním partnerem se stává… chatbot!

I u nás se můžeme setkat s chatbotem, který komunikuje s uchazeči o práci. Možná namítáte, že chatbot a umělá inteligence není to samé. Máte pravdu, nicméně dnes už existují takové chatovací systémy, které se samy učí z předchozích konverzací, takže spadají pod nálepku AI. Jedním z nich je Watson Assistant z dílny IBM nebo Rulai, který chápe kontext, preference a dokonce předvídá lidské chování.

Alquist - březen 2019
work
Jak se rodí chatboti? Rozhovor s programovacími mágy z ČVUT
20. 3. 2019
3 minuty o chatbotech

"V České republice máme zákazníka, který využívá HR bota pro zjednodušení a urychlení procesu náboru nových zaměstnanců. Kandidáti místo vyplňování nepřehledného papírového formuláře mají k dispozici rozhraní, skrze které s nimi komunikuje digitální asistent," vysvětluje Pavla Miksová, team leader inovační laboratoře Watson iLab společnosti IBM v České republice. Chatbot se uchazečů ptá na věci, které souvisejí s danou pozicí, dokáže poradit a také zodpovědět často kladené otázky. Místo papírového dotazníku (s mnoha chybami a nejasnostmi) tak získá personální oddělení digitální formulář, který lze ihned ohodnotit.

Dalšího chatbota najdeme ve společnosti Siemens Česká republika. Jak funguje, prozradil manažer náboru Tomáš Tietz: "Využíváme interního chatbota, který našim více než 12 tisícům zaměstnancům odpovídá na otázky týkající se personální administrativy. Díky využití chatbotů a dalších forem umělé inteligence dokážeme našim zaměstnancům zjednodušit a usnadnit nejen osobní administrativu, ale i řadu dalších oblastí jako vzdělávání nebo kariérní plánování."

Čekají nás pohovory s umělou inteligencí?

Ale co kdybychom toto chytré řešení posunuli o kus dál? Vyvinuli umělou inteligenci, která zcela zastoupí personalistu? Sepsat inzerát by pro ni byla hračka, stejně tak jako vyhledávání kandidátů. Zkrátka by jen využila klíčová slova - znalosti a schopnosti, které pro danou pozici potřebuje. Pak by si protřídila kandidáty a vyhodnotila ty nejlepší podle kritérií. Problém nebude ani v odesílání pozvánek k pohovoru a následné realizaci. "Umělá inteligence dokáže skvěle plánovat pohovory s uchazeči včetně rezervací místností a veškeré spojené agendy," dodává Tietz.

Foto: Shutterstock.com

Tento pokrok ve výběrových řízeních by přinášel spoustu výhod. Odstranil by diskriminaci a předpojatost, která i v dnešní době trápí mnoho jedinců. Podle průzkumu Montage si 56 % kandidátů, kteří zažili diskriminaci, myslí, že AI je méně zaujatá než recruiteři. AI by nezajímala barva kůže, náboženské vyznání, sociální status nebo stáří. Nekladla by si otázku, jestli do manažerské funkce může obsadit ženu. Nezajímalo by ji, jak se lidé budou dívat na obchoďáka s tetováním na krku. Od těchto věcí by se oprostila a hodnotila by kandidáty tak, jak by se správně mělo. Podle zkušeností a prokazatelných dovedností. Navíc by pracovala 24/7, takže jednu část dne by obsloužila evropský trh a jakmile by se schylovalo k večeru, mohla by se přeorientovat na videopohovory v Americe či jiných částech světa.

umělá inteligence
life
Rozezná emoce, odhalí zloděje i rakovinu. Zjisti, co vše dokáže současná umělá inteligence
14. 3. 2018
3 minuty o budoucnosti

Toto řešení by ušetřilo mnoho peněz a času. Nicméně má i své nedostatky. Pro získání práce totiž nejsou důležité pouze hard skills, které lze otestovat, ale také soft skills, např. empatie, spolehlivost, kreativita, organizační schopnosti. To však prozatím AI ohodnotit nedokáže, bude toho schopná i v budoucnu? "Možné to asi bude a korporace se o to budou pokoušet. Nicméně je to hloupost. Týmu s posláním naplnit určitou vizi nemohou stát uměle poskládané týmy v cestě," upozorňuje Zdeněk Havelka, CEO firmy 33A+, která se zaměřuje na umělou inteligenci ve výrobních procesech.

Personalista je prozatím u výběrového řízení nepostradatelný. Chytrý pomocník sice může odvést část práce, ale i tak musí člověk posoudit, jestli se vybraný kandidát hodí po lidské stránce do týmu. "Algoritmy umělé inteligence dokážou vyhodnotit, jak se bude uchazeč chovat v jistých situacích, například ve stresu, v kontaktu se zákazníky atd. Zatím však rozhodně nelze na umělou inteligenci delegovat celý náborový proces," souhlasí Tietz.

Už dnes je možné pomocí AI vyhodnotit náladu a rozpoložení kandidáta při videopohovorech. Překonání zapeklitých oříšků, na které mají čuch jen recruiteři, bude sice těžké, ale ne nemožné. Čekají nás v budoucnu pohovory s umělou inteligencí? "Je to možné - v dnešním neosobním korporátním světě velmi pravděpodobné," uzavírá Havelka. No, tak třeba za pár let bude proti vám sedět místo náboráře počítač. 

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější