Spolujezdec hologram a průhledná auta

Spolujezdec hologram a průhledná auta? Protože autonomní řízení už nikoho nepřekvapí

To, že budou auta za pár let řídit za nás, je dnes už jasná věc. Jenže ve vývoji je spousta dalších vymožeností, o kterých jste s největší pravděpodobností ještě nikdy neslyšeli a přesto s nimi můžeme na silnicích už brzy počítat. Budete si připadat jako ve sci-fi? Asi ano. A co víc – vymýšlí a testují se v Česku, kde je má na triku technologická firma Valeo.

Když vám telefonování nestačí…

…přenesete si člověka na druhém konci linky rovnou na zadní sedadlo. Teleport sice ještě nevymysleli, s rozšířenou realitou a holografickými hovory už si ale vědci pohrávají. Prostě brnknete kamarádovi, on doma nasadí VR brýle a rázem jede s vámi. Vy ho slyšíte a vidíte ve zpětném zrcátku, jako kdyby za vámi reálně seděl. A on zase doma vidí vás i to, kudy jedete. To dává budoucímu cestování úplně nový rozměr. 

Foto: Studenta

Klíčky SMSkou

Neoblíbená věta "Přijď si pro klíčky" nejspíš brzy vymře. Žádné klíče totiž za chvíli potřebovat nebudete. Majitel auta nebo další člen rodiny vám je totiž bude moct jednoduše poslat do appky v mobilu. Ta vám s tím rovnou ukáže, kde auto parkuje, a jakmile se k němu přiblížíte, automaticky ho odemkne. Pak už jen dojedete, kam potřebujete, auto mobilem zase zamknete a jdete si po svém.

Autonomní parking

Parkování je noční můra spousty řidičů. Už teď ho ulehčují automatické systémy detekce překážek a parkovací asistenti, brzy ale možná prostě jen přijedete před parkovací dům, ťuknete do mobilu, auto se propojí s chytrými systémy domu a odjede se zaparkovat samo. Když budete potřebovat odjet, jednoduše v mobilu systém upozorníte, že chcete auto přistavit, ono se zase vyparkuje a potkáte se před domem.

Věděli jste, že…

… moderní auta jsou chytřejší než letadla? Výpočetní náročnost autonomního auta je 40 - 60 milionů řádků kódu, letadlo s autopilotem pracuje jen s 6 - 8 miliony.

… autonomní auta sníží počet nehod na silnicích? V USA totiž zjistili, že 94 % dopravních nehod je způsobeno lidskou chybou, kterou i částečná autonomie dost výrazně zredukuje.

… Valeo vyrobí v příštích pěti letech jednu miliardu ultrazvukových, radarových a laserových senzorů? To je stejné množství, jaké společnost vyrobila dohromady za posledních 28 let

Auto se postará

Jakmile nastoupíte, spočítá si, kolik lidí je v autě a samo rozpozná i řidiče. Podle toho pak nastaví vaši oblíbenou polohu sedadla a volantu, teplotu, rádiovou stanici a zeptá se vás, jestli chcete jet tam, kam v tuhle hodinu obvykle jezdíte. Zaznamená taky, že vezete děti, takže vypne airbag před autosedačkou anebo třeba nastaví klimatizaci, aby nefoukala přímo na ně. A když si v autě náhodou něco zapomenete, SMSkou vám to mile připomene.  

Kamery, kam se podíváš

Mrtvý úhel je problém i v běžně jedoucím autě. Když ale za něj zapřáhnete ještě přívěs, řízení to hodně komplikuje. Naštěstí ale bude brzy možné nainstalovat na konec přívěsu chytrou kameru, která vám ve zpětném zrcátku v reálném čase promítne, co se za vámi děje. Mrtvý úhel tak maximálně zredukuje a vám se bude řídit daleko pohodlněji.

Foto: Valeo

Autonomie za 3, 2, 1 …

Prototypová autonomní auta už dnes najíždějí po celém světě statisíce kilometrů a zkoušejí tisíce testovacích scénářů. Samotné Valeo, které je tvůrcem i všech předchozích prototypů, každoročně pořádá "Hands-off Tour" po všech kontinentech, kdy jejich autonomní auta projíždějí dálnice, města i vesnice a reagují na všechno, co se v běžném provozu může vyskytnout. Čím víc dat nasbírají, na tím víc situací budou připravené. A tím dřív se k nim dostaneme i my - běžní řidiči, natěšení na budoucnost bez řízení.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější