reklama
start-up

Zvýrazňují ČR na start-upové mapě světa. Tyto firmy byste měli znát

Slovo start-up se kolem nás objevuje čím dál častěji, často ve spojitosti s jakýmkoliv typem začínajícího podniku. Start-up se však liší od tradičních firem především v tom, že je od začátku navržen tak, aby měl potenciál růst co nejrychleji. Jedná se tedy především o technologické firmy, které se mohou uplatnit na celosvětovém trhu a nejsou zajímavé jen pro hrstku lokálních nadšenců. Pojďme se podívat na příklady perspektivních start-upů a nyní úspěšných firem, za kterými stojí Češi.
reklama
Start-up: nejžhavější buzzword dneška
Studenta
Start-up: nejžhavější buzzword dneška
14. 11. 2017

Není start-up jako start-up. Přesto, že se očekává, že skutečný úspěch zaznamená jen jeden z 10 vznikajících start-upů a zbylé buď zahubí první roky fungování, nebo se jen tak tak udrží nad vodou, není situace tak beznadějná. I v České republice máme podniky, které pomalu, ale jistě, dělají díru do světa.

Mezi nejznámější patří Kiwi.com, vyhledávač levných letenek. Brněnský start-up, který v současnosti zaměstnává už 1200 lidí, vznikal postupně od roku 2011. Zakladatel Oliver Dlouhý v té době plánoval s přítelkyní výlet do Portugalska. Snažili se ušetřit za letenky a přitom zjistili, že pokud vymění přímý let za cestu s přestupy, ušetří až 80 % částky. K tomuto zjištění však došli až po osmi dnech zkoumání různých možností. To přivedlo Dlouhého k uvažování nad tím, zda by tento proces nešel urychlit a zautomatizovat. Nejprve vznikl web Skypicker.com. S oblibou uživatelů i investorů se firma rozrostla. V roce 2016 se hlavní doména firmy přejmenovala na Kiwi.com a stala se celosvětovou. Vloni měla brněnská společnost obrat přibližně 20 miliard korun a začala se připravovat na prodej. Odhaduje se, že budoucí majitel bude muset za Kiwi.com utratit 10 až 15 miliard korun.

Avast: Skvělá parta, která chrání miliony lidí
poweredbyexperts
Avast: Skvělá parta, která chrání miliony lidí
16. 11. 2014

Mezi takzvané jednorožce, tedy start-upy, které dosáhli hodnoty miliardy dolarů, se umístila zatím jediná česká firma. Tou je technologická společnost Avast Software, která globálně nabízí zabezpečení proti virům na počítačích i mobilních zařízeních. Jejich antivirový systém chrání 400 milionů počítačů po celém světě. V roce 2016 se Avast rozrostl, když koupil konkurenční českou firmu AVG. V červenci loňského roku společnost odkoupila i Piriform, který stojí za vývojem populárního čistícího programu do počítačů s názvem CCleaner. Avast Software vznikl v roce 2010, avšak jeho historie sahá až do roku 1988, kdy zakladatelé firmy Pavel Baudiš a Eduard Kučera vlastnili společnost Alwil Software, jíž je Avast následovníkem.

Další start-up, který založili Češi, nicméně v České republice tak známý není, je SpaceKnow. Zaměřuje se na analýzu satelitních snímků. Společnost z fotek země dokáže například sledovat zásoby ropy, výrobu a rozvoj továren či rozšiřování uprchlických táborů. Tyto data pak prodává dalším firmám, kteří mají o ně v souvislosti se svým vlastním podnikáním zájem. Mezi nimi jsou například i neziskové organizace, které podle údajů o imigrantských shromaždištích dokážou lépe distribuovat svou pomoc. SpaceKnow založili v Silicon Valley Pavel Machálek a Jerry Javornický. Část týmu však sedí i v Praze, i když od českých firem poptávku start-up nezaznamenává. Machálek v rozhovoru pro Tyinternety prozradil, že jejich zákazníky jsou především společnosti z velkých finančních center, jako jsou New York, Londýn nebo Hongkong.

Neuron Soundware vytváří technologii, která je na bázi umělé inteligence, schopná rozumět zvukům. Díky rozsáhlé neuronové síti dokáže tento start-up pomocí zvukových a vibračních signálů odhalovat a interpretovat různé poruchy ve strojích. Výhody této technologie dokáže velmi ocenit například automobilový průmysl. Jeden ze zakladatelů Pavel Konečný nasbíral zkušenosti v Sydney, kde pracoval pro pobočku společnosti Accenture a dostal se k projektům z oblasti umělé inteligence a práce s big daty. Po návratu do Česka se spojil s Filipem Sedlákem a Pavlem Klingerem a v roce 2015 se pustili do této převratné technologie rozpoznávající zvuky. Loni firma získala investici v hodnotě 15, 6 milionů korun a významně roste.

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější