reklama
 
FashionWee_uvodni_upravena

Stejnokroje olympioniků působí těžkopádně, říká studentka TUL. Navrhla proto vlastní

Studentka Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci (TUL) Rebeka Hanková vytvořila v rámci své bakalářské práce alternativní oděvní kolekci pro olympiádu v Tokiu 2020. Zatím sice žádnou domluvenou spolupráci s olympijským týmem nemá, ale mladá návrhářka doufá, že na olympiádu v Paříži v roce 2024 už by se jí to povést mohlo. Říká, že vyjednávat by mohla začít v momentě, kdy by její současná kolekce uspěla třeba na letošním Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku (MBPFW), na kterém má svou první přehlídku.
reklama

Proč jsi se rozhodla navrhnout kolekci pro olympijské sportovce? 

Vždycky jsem sportovala, jednu dobu jsem si dokonce myslela, že bych na olympiádu jela jako sportovec. Když jsem pak přemýšlela, o čem mít bakalářku, přišlo mi to jako dobré téma. Hlavně jsem nebyla spokojená s tím, jak vypadaly minulé české kolekce v porovnání s ostatními zeměmi a chtěla jsem to udělat jinak. 

Co ti na českých olympijských stejnokrojích oproti těm ostatním chybělo?

Ty naše na mě působí těžkopádně. Vždycky jsme měli skvělý nápad, krásně český a myšlenka se mi moc líbila, ale přijde mi, že při zpracování se to rozdrolilo. Kolekce sice měly styl, ale nebyl mi vůbec blízké. 

Foto: Eliška Hauserová

V čem konkrétně se ti například nelíbila poslední kolekce?

Ta poslední zimní byla zrovna dobrá. Pravdou je, že Apline Pro zimní kolekci vždy udělá mnohem lepší, ty letní jsou slabší. Třeba Rio bylo přeplácané a barevné. Chápu, že téma bylo karneval, ale zpracování bylo dětinské, střihy nebyly moderní, nebylo to aktuální a působili jsme spíš jako školní výlet než jako olympijská výprava. Když bych to srovnala s Australany, kteří měli sáčka a celkově působil jejich oděv promyšleně, tak mě to mrzelo. 

V jako Věra, výkon a vítězství

Jaké prvky ve tvé kolekci napravují chyby, které ti vadily třeba právě na té z Ria?

Nevím úplně, jestli můžu říct, že jsem chyby něčím napravila. Já se totiž vydala úplně jiným směrem. Navrhla jsem to v retro stylu, hodně vše zjednodušila a ubrala jsem barvy. Odklonila jsem se i od moderních materiálů, použila jsem piké, což je bavlněná pletenina, která výborně odvádí pot. 

Foto: Nikol Mudrová

Dosavadnímu oblečení českých olympioniků jsi vytýkala neaktuálnost, proč jsi se tedy rozhodla pro retro styl?

Retro jsem použila hlavně kvůli Věře Čáslavské, která byla mou hlavní inspirací. Vracela jsem se k eleganci její doby. I když jsou siluety retro, myslím, že to celé působí čistěji. Můj hlavní problém byl vždy s potisky, které byly v minulých kolekcích využité nahodile a působily přeplácaně. Ač tam potisk také mám, myslím, že se mi to povedlo udělat jednodušeji. V módě by se podle mě mělo zpomalit a klidně i vrátit se k podobně tradičním materiálům.

Je nutné, aby oděvy reprezentantů obsahovaly prvky designerů?

Řekla bych, že ano. Designeři vědí, co takový kus potřebuje, jak pracovat s celým konceptem a jak potom ty věci působí dohromady. Nevím, jestli český olympijský tým designery využívá, z různých zdrojů mám různé informace, ale nepřijde mi to tak a viditelná designerská složka mi chybí. Lidé si často myslí, že nic takového nepotřebují a že poznají, co je hezké. Což je pravda, oni to poznají, ale až v momentě, kdy jim někdo ukáže finální produkt. 

Foto: Eliška Hauserová

Co všechno musí návrhář olympijské kolekce zohledňovat?

Mělo by to být funkční jak pro sportovce na olympiádě, tak i pro fanouška, který si to chce pořídit. Zároveň to celé musí působit uceleně. 

Návrháři se musí osvědčit

Máš už na kolekci nějaké ohlasy? Nebo je čekáš až po přehlídce?

Mám, ale myslím, že jde hlavně o mojí sociální bublinu. Co vím, lidé jsou nadšení, mají radost, a i když se některým nelíbí samotná kolekce - což se v klidu může stát - tak rezonuje nespokojenost s tím, čím se Česká republika reprezentuje. 

Foto: Nikol Mudrová

Zmínila jsi, že jsi dříve sportovala. Co tě nakonec dostalo k návrhářství?

To si upřímně moc nepamatuji. Vždycky mě bavilo vyjadřovat se skrz oděv a když přišlo na přihlášky na vysokou školu, řekla jsem si, proč to nezkusit. 

Vnímáš v České republice poptávku po návrhářích? Ptám se, protože je dnes mnohem levnější a jednodušší koupit oblečení v řetězcích s fast-fashion než si nechat něco ušít. Už jen samotná látka přeci mnohdy vyjde dráž. 

Myslím, že se to pomalu otáčí. Navíc je to naše práce - dát lidem důvod investovat do kvalitnějšího oblečení. Musíme se osvědčit, není samozřejmost, že lidé dají za oblečení takové částky. Měl by být rozdíl, když si člověk koupí tričko v HM za 200 korun a když si pořídí za mnohonásobně vyšší částku tričko od návrháře. V ceně musí samozřejmě dostat designerskou složku, která ten kus udělá šmrncovnější, zároveň ho ale může vyprat několikrát za měsíc, a přesto vydrží minimálně 5 let.

Foto: Eliška Hauserová
reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější