reklama
 
spánek

#podporujeme: Nevypusť duši díky spánku

Co je to spánek? Natož spánek, který můžeme nazvat kvalitním? Snažíme se stíhat školu, práci, soukromý život a do toho se tam furt někam cpou nekonečný mejdany. Přitom spánek je jedna z nejdůležitějších věcí k tomu, abychom se cítili spokojení. I když se kvalitní spánek někomu může zdát jako luxus který si nemůže dovolit, existuje pár malých tipů, jak tomu jít naproti. První týden výzvy organizace Nevypusť duši se věnuje právě kvalitnímu spánku a vydali tipy, jak na to.
reklama
postel
life
Proč nemůžu spát aneb modré světlo – zlo dnešní doby
25. 4. 2018
2 minuty k pravidelnému spánku

Prostředí

Postel by měla sloužit pouze jako svatyně spánku a sexu. Všechny ostatní činnosti bychom měli provádět mimo ni. Taky je důležité si udělat vhodné a příjemné prostředí. Vyvětrat si, mít dostatečnou tmu a taky co největší klid. Především bychom 2 hodiny před spaním měli odložit telefony a notebooky. Ostatně všechna zařízení, která produkují modré světlo. Ta totiž tlumí tvorbu melatoninu - hormonu, který nám pomáhá spát.

Převalování

Je naprosto normální, že zrovna v ten moment, kdy nutně potřebujeme spát, vyrojí se nám v hlavě otázky, na jejich vyřešení aktuálně závisí celý svět. Pokud nemůžeme usnout, nemá vůbec cenu se převalovat a snažit se zabrat za každou cenu. Mnohem účinnější je si vzít na chvíli do ruky knihu a jít si lehnou až na nás přijde unáva. Náš mozek se totiž zaměstná jinou činností a zákeřné otázky už ho nebudou tolik zajímat.

Pohyb

Pravidelné cvičení vede ke snížení stresu a úzkosti. S klidnější myslí se nám pak daleko lépe spí. Cvičit se ale musí během dne a ne těsně před spaním, protože cvičení v těle vytváří adrenalin, která nás drží nabuzený a vzhůru.

Návykové látky

Kofein je dobrým kamarádem, když potřebujeme během dne fungovat na 120 %, ale špatným, když chceme spát, protože udržuje mozek aktivní. Po alkoholu se nám zase naopak může zdát, že se cítíme více unaveni, ale výrazně snižuje kvalitu spánku. Taky může za noční buzení a chození na záchod.

Pravidelnost a rituály

Naše babičky většinou vstávají každý den v 7 ráno a nepotřebují k tomu žádný budík. To proto, že jejich tělo je tak za ta léta naučeno. Pro naše tělo je mnohem příjemnější, když bude vědět, že teď je čas na spánek, a teď zase na život. Naučíte ho tak, že si těsně před spaním dáte například čaj, pak si vyčistíte zuby, přečtete pár stránek a zalehnete. Po pár týdnech mu to začne být vlastní.

Pokračujeme v tipech k naší výzvě Odpočiň si s Nevypusť duši! Jedním ze základních stavebních kamenů duševního, ale i fyzického zdraví, je zdravý spánek. Navrhujeme tedy začít při naší odpočívací výzvě pracovat právě na něm. A jak na lepší spánek? Dali jsme pro vás dohromady infografiku s pár doporučeními. 😴 Spát byste měli ideálně 7-9 hodin denně. Spánek ale není jen o kvantitě, ale také o kvalitě. Jako rozšíření infografiky je pro vás na našem blogu k dispozici i článek na stejné téma. 🛏️ >> http://bit.ly/OdpocinSi_Spanek 🎈Jak jste na tom se spánkem vy? Kolik hodin denně v průměru naspíte? Označte dnes někoho, komu by se mohla naše doporučení hodit. 💜

Zveřejnil(a) Nevypusť duši dne 22. October 2018

A jdeme na to

Protože vím, že se spánkem na tom nejsem zrovna ideálně, rozhodla jsem se, že zkusím výzvu sama. Spoustu věcí dělám špatně. Ať už jenom fakt, že v posteli trávím skoro všechen svůj čas, který strávím doma, nebo že si o víkendu naberu vždycky slušný spánkový deficit. Přes den vypiju spoustu kafe, samozřejmě černého. Taková malá kofeinová bomba v litrech. Jsem kuřák, občas jdu v týdnu s kamarády na skleničku nebo si dám skleničku večer doma. Mezi plyšáky mám samozřejmě počítač a dva telefony. Možná ani není divu, že se se mnou po ránu dá málokdy bavit.

Začínám pondělní nocí a začínám jí zlehka. Vždycky říkám, že nejdůležitější je načasování. Zítra mi budou vyřezávat osmičky, takže pondělní noc oslavuju čtyřkou vína a brambůrkami, protože vím, že se s nimi budu mít na týden utrum. Během dne omezuju příjem kávy a taky po dlouhý době větrám přímo v pokoji, i když se smrtí v očích. Mám totiž střešní okno, ale taky kočku. Usínám kolem půlnoci, což je tak akorát, aby mi to zajistilo 8 hodin spánku, ale s otevřeným počítačem u hlavy.

Foto: Unsplash.com

Úterní noc je sama o sobě klidná, protože jsem pod práškama na bolest. Usínám v osm hodin večer, bez příjmu modrého světla, a tak spím až do 2 do rána. To je hodina, kdy je čas na moje antibiotika. V 7 ráno se pak automaticky probouzím a překvapivě i dobře naložená.

Středeční noc zavádím svůj první rituál. Relaxační čaj před spaním. Ten vypíjím a na půlnoc se odebírám do svojí postele. V 7 ráno mě totiž čeká budíček, abych stihla praxe, na které se i přes nemizící objem mojí pusy chystám. Překvapivě se probouzím ještě dřív, než budík zvoní. A překvapivě mi to nevadí a zvedám se z postele.

Svůj čajový rituál ve čtvrtek proměnuju na "horký Nesquik rituál", ale plácám se u toho po zádech, protože jsem téměř vyškrtla kofein ze svého nápojového menu, vstávám brzo a přes den si připadám plná energie. S tímhle pocitem se probouzím i do pátečního rána.

deprese podzim
life
#podporujeme: Odpočiň si a nevypusť duši
23. 10. 2018
2 minuty o duševní hygieně

Jestli na téhle výzvě bylo doopravdy něco výzva, tak to byl pátek. Pátek je den, kdy chodím ven. Vlastně se to tvářilo, že budu pokračovat v linii, ale přesně ve chvíli kdy mi zazvonil telefon, jsem věděla, že je problém. Ani oteklá pusa, ani antibiotika mě nezastavily od toho, abych přišla domů v 6 ráno s alkoholem v krvi. Na druhou stranu jsem spala až do jedný odpoledne, takže limit 7 hodin jsem dodržela.

Sobotní večer jsem pak strávila se seriály v posteli a doháněla deficit pátku. Přece jenom, možná to byl pátek jako každý jiný, ale můj zdravotní stav byl mimo tabulky.

Musím říct, že tenhle týden jsem se cítila fakt dobře. Tak dobře, až mám strach, že při první příležitosti zase spadnu do mého kofeinového kolotoče. Akorát bych si měla ujasnit priority svých rituálů, protože Nesquik nemůžu pít před spaním do nekonečna. Hlavně bych měla přesunout svůj zadek ven z postele i do jiných částí bytu.

Naše tipy pro výzvu Odpočiň si s Nevypusť duši pokračují i tento týden, a to pár fakty o tom, co našemu duševnímu zdraví přináší aktivní odpočinek.🏋️‍♀️⛹️‍♂️🏊‍♂️🤸‍♀️🚴‍♂️ 🎈Věděli jste třeba, že pravidelný pohyb zlepšuje paměť? V článku na blogu najdete souhrn těchto i dalších benefitů fyzické aktivity. Zároveň jsme pro vás připravili i 4 rady na to, jak si zachovat motivaci pro pravidelný pohyb. 💜 >> http://bit.ly/OdpocinSi_Pohyb

Zveřejnil(a) Nevypusť duši dne 29. October 2018

Další část výzvy je věnována pohybu, proto určitě sledujte Facebook a blog Nevypusť duši, protože pohyb nejen, že přispívá ke kvalitnímu spánku, ale i k celkové duševní pohodě. My se společně s Terezou zase za týden ozveme, jak jsme se s touhle výzvou poprali.

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější