reklama
 
Nebezpečí při posilování: pozor na úrazy

Nebezpečí při posilování: pozor na úrazy

Sport je obecně našemu tělu prospěšný, ale často se setkáváme se slovním spojením „sportem k trvalé invaliditě“, v kontrastu s tradičním „sportem ku zdraví“. U posilování toto platí dvojnásob. 
reklama

Posilovací cviky samy o sobě nejsou nebezpečné, pokud se samozřejmě provádějí opravdu tak, jak by se provádět měly. Spousta nezkušených a neopatrných či nezodpovědných lidí však posilování zobrazuje v očích veřejnosti jako něco, co zdraví dokonce škodí.

Nejprve zahřát

Hlavní příčinou zranění v posilovně je nedostatečné protažení a zahřátí svalů. Pokud se do posilovny přiřítíme ze zimy a okamžitě se chopíme těžkých činek, naše ztuhlé svalstvo může na první pohyby zareagovat negativně. Přivodit si můžeme celou řadu nepříjemných zranění od skřípnutí nervu, které často odezní po několika dnech samo, až po utržený sval, který se léčí i několik měsíců.

Svaly je nejprve nutné pořádně zahřát. K tomu je zapotřebí několik minut aerobního cvičení, tedy například několikaminutové skákání přes švihadlo, výklus, nebo jízda na rotopedu. Po té se pořádně protáhněte – ruce, prsní svalstvo, nohy, ramena a záda – teprve pak můžete začít cvičit.

Další chybou je také nepřiměřené přidávání zátěže, tedy přechod z rozcvičky s nízkou váhou na váhu vysokou. Vždy se doporučuje postupný přechod.

Kamenem úrazu u většiny cviků je pak nezvládnutá technika. Především u cviků jako je mrtvý tah či dřep je v první řadě nutné pochopit jejich techniku, a až po té začít přidávat závaží. I sebemenší špatný pohyb může způsobit ústřel zad či vyhřezlou plotýnku, což jsou úrazy, které se pak s člověkem táhnou po zbytek života a můžou se kdykoliv vrátit.

Foto: Studenta

K úrazům dochází také při přecenění vlastních sil. Posilovna je především mezi muži místem k soutěžení a poměřování sil, často se pak stává, že si někdo naloží až příliš mnoho kil, které nedokáže zvednout.

Po některých úrazech, jako je například ústřel, se však po odeznění bolesti cvičení dokonce doporučuje. Zpevňování zádového svalstva totiž upevňuje pozici páteře. Často se stává, že lidem, kteří po vyléčení tohoto úrazu nic nedělají, se bolest v zádech vrátí třeba při zavazování bot.

Abychom o posilování nemluvili pouze negativně, je třeba dodat, že pokud se dostatečně zahřejeme a protáhneme, naučíme se správnou techniku všech cviků a nebudeme přeceňovat své cíly, je cvičení čistě pozitivní záležitostí. Vyplavíme endorfiny, pocítíme příjemnou únavu, zlepšíme fyzickou kondici i vzhled naší postavy a budeme celkově zdravější. Proto vzhůru do fitka!

Text: Oliver Sálus

Foto: bigstockphoto.com

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější