reklama
Moderní auto se bez plastů neobejde

Moderní auto se bez plastů neobejde

Sedět v autě je pro nás všechny absolutně přirozené. Víme, jak funguje, jak je nebo není pohodlné a většina z nás i tuší, jak se řídí. Zamýšleli jste se ale někdy nad tím, co všechno je v dnešních autech plastové? Kvůli vysoké odolnosti, nízké hmotnosti, dobré tvárnosti a nerezavosti plastů vlastně skoro všechno. Ale pozor, nepleťte si je s petkami!
reklama

Spousta lidí dnes vnímá plast jako materiál, který zatěžuje životní prostředí. Není ale plast jako plast. „Běžná auta mají z plastu většinu interiéru, přístrojové desky, dveřní prahy, nárazníky i páté dveře. Některá auta mají dokonce z plastu už i okna a karoserii,“ vysvětluje Tomáš Radosta, technický ředitel společnosti Magna Bohemia, která se věnuje právě výrobě plastových komponentů pro automobilový průmysl a v rámci svého unikátního předvývoje navíc pomáhá udávat budoucnost tohoto odvětví.

Plasty používané v automotive nejsou žádné „petky“ a jejich dopad na životní prostředí je naopak minimální. „Mikrotenové sáčky a PET lahve jsou od počátku odpad, kdežto třeba nárazník je už daný produkt, který těžko vyhodíme do koše,“ podotýká pan Radosta. „Plastový výrobek navíc vydrží na autě poměrně dlouho, většinou po celou dobu životnosti auta, a jeho následná likvidace podléhá přísnému recyklačnímu konceptu. Jednotlivé díly jsou z auta rozebrány a další postup se řídí recyklačními značkami, kterými je každý z nich opatřen. Plastové komponenty z aut tak například nacházejí další uplatnění jako lavičky.

Společnost ještě pod názvem Plastimat vyráběla plastové předměty různého uplatnění od roku 1946. Dnes, jako člen sítě Magna International se stovkami pracovišť a desítkami tisíc zaměstnanců, patří k hlavním dodavatelům plastových dílů pro automobilový průmysl. Kromě výrobních závodů má společnost v Česku také nástrojárnu, engineering a ředitelství, jehož součástí je i odbor vývoje a nových projektů.

--> magnabohemia.cz/studenti-a-absolventi

Předvývoj: Budoucnost výroby

Magna Bohemia má oproti své konkurenci velkou výhodu, jako jedna z mála společností totiž v České republice zavádí do výroby technologie, které se v automotive dosud nepoužívaly nebo přinejmenším ještě určitě nebyly využity při výrobě plastů. „V rámci tzv. předvývoje jsme například přišli se systémem na konstruování celých pátých dveřích z plastu. Dřív se sice tyto dveře také vyráběly z plastu, ale uvnitř byl třeba ještě kovový rám. V Magně už ale teď umíme vyrobit a našim zákazníkům nabízet celoplastové páté dveře,“ říká pan Radosta. A právě tady – a nejen tady – přichází příležitost i pro mladé talenty, mezi které patří například Nikola Blahová Loudová.

Ta do Magny nastoupila před třemi lety jako trainee. Hledala tenkrát práci ve stabilní firmě, která by jí umožnila profesně růst a zároveň dokončit prezenční studium vysoké školy. Titul získala, rok po svém nástupu do společnosti přešla na pozici specialisty kontrolních a měřících zařízení a nyní pracuje na tomto oddělení dokonce jako jeho vedoucí. „Kariérní postup je zde přístupný všem, kteří projevují snahu a dobrý výkon,“ podotýká Nikola, která se nedávno dostala do vzdělávacího Talent Management Programu, který je určen pro ty nejslibnější zaměstnance společnosti. „Líbí se mi, že Magna dává mladým lidem hodně příležitostí dostat se v kariérním žebříčku výš.

Jak MAGNA spolupracuje se studenty? Koukněte na video i web.

Firma dále mladým lidem nabízí například možnost napsat si závěrečnou práci pod vedením některého z jejích profesionálů, absolvovat stipendijní program, vyjet na stáž do zahraničí nebo ve společnosti začít pracovat už bez předchozí praxe, třeba právě jako Nikola, která byla přijata bez jakýchkoli předchozích zkušeností v oboru: „Praxe samozřejmě je výhodou, ale není zas tak zásadní. Pro Magnu je důležitá hlavně ochota učit se novým věcem, umět prezentovat vlastní názory, ale také respektovat autority a nápady zkušenějších.

Text: Kristýna Dolejšová

Foto: Jiří Částka (Magna Bohemia)

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější