reklama
 
finance
poweredbyexperts

Pro audit nemusíte mít ekonomku, berou i jaderné fyziky

Vzestup informačních technologií, databázových systémů a dostupnosti dat vede ke stále rostoucí potřebě využívat statistické a analytické nástroje pro zjištění trendů, korelací, abnormalit a případných podvodů. Inovace posouvají audit mílovými kroky a hrabání se ve stovkách papírů tak definitivně odzvonilo.
reklama

Představte si celoroční účetnictví firmy se stovkami zaměstnanců a obratem v řádech miliard korun. A teď si její účetnictví představte na jedné velké hromadě. Kolik je to dokumentů, nevíme, lépe by se nám tady asi pracovalo s převedením na tuny nebo s přirovnáním k rozloze fotbalového hřiště. Zatraceně hodně papírů.

"Když audit v České republice začínal, kolegové opravdu dostali těžké šanony a banánové krabice plné faktur, dokumentů a vůbec všeho, co se za daný rok ve firmě odehrálo. Také naše práce se musela vytisknout a vložit do auditního spisu, aby bylo možné ji zkontrolovat, podepsat a konečně i archivovat. Všechno opravdu muselo být fyzicky na papíře," popisuje minulost auditorské práce Martin Smetana, manažer auditu firmy Deloitte.

Málokdy si dnes uvědomujeme, co všechno obnášela doba analogová a že pojem "elektronický" zkrátka neexistoval. Co nebylo v ruce nebo v hlavě, nebylo vůbec. "S vývojem technologií se samozřejmě vyvíjíme i my. Představte si, že před více než dvaceti lety jsme měli v celém týmu jen jeden počítač. Dnes už máme samozřejmě počítač každý svůj, na inventury umíme jezdit jen s tabletem a aktuální stav zakázky si rychle zkontroluji přímo v mobilu," přibližuje současnou běžnou praxi Martin Smetana.

Foto: Deloitte

Vlastním softwarem k lepším zítřkům

V Deloitte se rozhodli do inovací šlápnout pořádně, a tak si analytické nástroje vyvíjejí sami na míru. Jeden z nich - Risk Matrix - dokonce vznikl přímo v Praze a používá se už v celé střední Evropě.

"Hodně lidí říká, že být součástí velké firmy znamená poslouchat příkazy z druhé strany světa. Není to pravda. I my v České republice můžeme přiložit ruku k dílu a vytvořit něco, co nás všechny posune zase o kus dál," komentuje Martin Smetana celosvětovou spolupráci v rámci Deloitte.

Risk Matrix pomáhá auditorům analyzovat a orientovat se v téměř nekonečném množství dat, sledovat dlouhodobý vývoj, identifikovat podezřelé oblasti, a dokonce vytvářet predikce. "I to je pro nás obrovská výhoda. Pokud na základě historických dat a korelace očekáváte určitý vývoj, ale skutečné výsledky jsou výrazně jiné, je jasné, že si danou oblast musíte důkladně prověřit. Hned můžeme začít řešit, co konkrétně se stalo," vysvětluje Martin Smetana.

Možnosti predikce jsou zatím omezené, je však zřejmé, že i zde probíhá zásadní vývoj a interní tým inovací v auditu, kterého je Martin Smetana součástí, má ambiciózní plány. "Bylo by krásné relativně přesně předvídat budoucí vývoj firmy. To by samozřejmě dalo celé naší práci úplně jiný rozměr - ke klientovi bychom šli rovnou s konkrétním benchmarkem. Budoucnost zatím přesně předvídat neumíme, ale intenzivně na tom pracujeme," dodává s úsměvem. Oproti zaprášeným šanonům je to ale už teď úplně jiná písnička.

Protože je dnes celý audit podstatně více technologicky zaměřený, týmy nepotřebují trávit tolik času u klienta kontrolou papírů. Díky interpretaci a analýze dat se mohou zaměřit na skutečně rizikové oblasti a vytvářet auditní procedury přímo na míru dané společnosti, konkrétnímu odvětví a ekonomické situaci v dané zemi.

Co je audit?

Audit je vyjádření k účetní závěrce společnosti pro účely vlastníka. Tím může být například zahraniční akcionář, který se nezabývá každodenním řízením společnosti, nebo drobný akcionář na burze. Auditorská zpráva dává vlastníkovi ujištění, že se na účetní závěrku může spolehnout, tedy že účetní závěrka podává věrný a poctivý obraz finanční pozice a finanční výkonnosti firmy. Povinnost auditu stanovuje zákon o účetnictví, mimo velké a střední podniky je určující roční úhrn čistého obratu, výše aktiv celkem a průměrný počet zaměstnanců.

Chcete to zkusit v auditu? Co třeba pozice analytika v týmu Audit & Assurance? Zjistěte více informací a přihlaste se tady.

Nemusíte být mistři

Ačkoli to celé může znít trochu složitě, nemusí být audit žádná raketová věda. Podle klasické rovnice "má dáti - dal" jde nakonec jen o to, zachovat klidnou hlavu a použít selský rozum. Jakkoli složitý problém tak má téměř vždycky poměrně logické řešení.

I proto si mohou v Deloitte dovolit do auditu přijímat i úplné nováčky. Překvapivě nepotřebujete ani veliké portfolio znalostí z oboru. "Rád říkám, že u nás pro výhru výběrka existují spíše výhody než podmínky. Výhodou je samozřejmě dobrá angličtina, znalost Excelu a absolvování studia zaměřeného na audit nebo účetnictví, třeba v zahraničí. Nejdůležitější je ale to, aby se lidé chtěli do práce vrhnout, byli motivovaní, dokázali zachovat chladnou hlavu, kriticky přemýšleli a aby je bavilo učit se každý den něco nového. O vše ostatní, včetně technických znalostí, se postaráme my, například v rámci interních školení," přibližuje prostředí ve firmě Martin Smetana.

I školení se ohromně posouvají. Jejich cílem je dát absolventům co nejreálnější zkušenost s auditem přes simulace a práci v terénu. Základní pochopení auditu je představeno hravou formou hned první den. Znalosti nováčků se postupně nabalují, a proto tomuto programu začali říkat Snowball. V Deloitte mají i virtuální učení a vlastní DeloitteTUBE pro sdílení naučných videí. Jak Martin Smetana sám dodává, VŠE a podobné školy nejsou pro nástup do prestižní firmy nezbytností. "Dlouhé roky vedl český audit kolega - vystudovaný jaderný fyzik."

Problém není ani to, pokud ještě nemáte dostudováno. V případě, že chcete získávat praxi postupně, a ještě se necítíte na podpis první opravdové pracovní smlouvy, nabízejí v Deloitte možnost studentských internshipů. Při těch můžete chodit svým profesně starším kolegům pomáhat a na oplátku se od nich učit a přejímat zkušenosti. Není problém domluvit se i na jiných formách zkrácených úvazků, tzv. part-time, při kterých budete mít čas na zkoušky a sem tam i nějaké to pivko s kamarády.

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější