Recenze: Nový Kapitán Amerika alias Marvel pokračuje v "tady je Deadpoolovo"

Filmový hit jara je tady, ze stáje Marvel přijel další velkolepý komiks, o kterém fanoušci spekulovali už mnoho měsíců. Jak třetí filmové dobrodružství Kapitána Ameriky dopadlo? Jednoduše řečeno - čím dál víc "deadpoolově".

Kapitán Amerika zahájil svou vlastní filmovou sérii už před pěti lety, a to trochu sporně přijatým Prvním Avengerem. Předloni jsme se dočkali Návratu prvního Avengera (v originále Winter Soldier), který dopadl již o poznání lépe. U trojky se o režijní stoličku opět podělili bratři Anthony a Joe Russoové, osvědčení harcovníci z předchozího dílu i starší televizní produkce. Vedle nich se vrátil i kameraman Trent Opaloch a dvojice scénáristů, takže o letošní příspěvek do marvelovského univerza by mělo být dobře postaráno. Je tomu skutečně tak?

Hrdinové proti sobě

O příběhu jste možná už něco zaslechli, protože kampaň byla v posledních měsících opravdu intenzivní. Zajímavá shoda okolností proti sobě postaví dvě nejvýraznější postavy týmu Avengerů, tedy Kapitána Ameriku a Iron Mana. Nejedná se ovšem o tak chabé a umělé důvody, které před pár týdny proti sobě svedly Batmana a Supermana. Tentokrát je ve hře bezpečí celé planety.

Omlouváme se, požadovaný obsah nelze zobrazit...

Po poslední ne zcela vydařené akci Avengerů se světové vlády rozhodnou mít superhrdiny pod kontrolou. Za tímto účelem vytvoří dokument, který by Avengers měli podepsat. Tony Stark (Iron Man) s tímto nápadem souhlasí, protože si uvědomuje rizika volného působení lidí s nadpřirozenými schopnostmi, zatímco Kapitán si nechce nechat diktovat chybujícími a názorově nestálými politiky. Na tuhle otázku neexistuje jednoznačná odpověď a osud tak staví oba kamarády nekompromisně proti sobě. Na stranu každého z nich se připojí další postavy, až nakonec máme neuvěřitelných dvanáct superhrdinů ve dvou protichůdných frakcích! Jak jen tohle může dopadnout?

Bez akce ani ránu

I přes propletené vztahy mezi jednotlivými postavami i spoustu odkazů na minulé filmy jsou pro úspěch filmu klíčové kvalitní akční scény. Těch nakonec není až tolik, kolik by fanoušci mohli čekat, ale rozhodně stojí za to. Úvodní akce v nigerijském Lagosu trpí roztřesenou kamerou a několika nelogičnostmi, ale postupem času se situace jen zlepšuje. Velkolepá scéna na letišti, zapamatovatelná už z trailerů, dobře využívá potenciálu všech superhrdinů a jejich unikátních schopností. Bývalí kamarádi se tak utkají na zemi i ve vzduchu, v logických dvojičkách i hromadných bitkách. Vše do sebe zapadá a choreograficky sedí. To nejlepší si však bratři Russoové nechali až do finále, které nebudeme prozrazovat, ale nabízí jeden z nejintenzivnějších a emočně nejvypjatějších soubojů za dlouhou dobu. A tak to máme rádi.

Nechybí ani břitký sarkasmus, který v Marvelovském vesmíru odstartoval Peter "StarLord" Quill v podání Chrise Pratta a jeho Strážců galaxie, a kterému tu nejobscénnější korunu nasadil nejlépe vydělávající film v historii komiksu Deadpool.

Všeobecná spokojenost

Na poli dvou a půl hodiny se fanoušci dočkají důstojného příběhu z marvelovského univerza, které zase trochu zamíchá kartami. Některé starší linie uzavře a nové se naopak rozjíždějí, včetně dvou nových postav, jež naštěstí mezi staré známé dobře zapadají. První polovina se věnuje hlavně vzpomínání na resty z minulosti, druhá však obstojí sama o sobě a i pro nezasvěceného diváka skýtá dostatek akce i silného příběhu. O nejlepší komiksovku se sice zřejmě nejedná, ale Russoové si zdatně prošlapávají cestičku k dalším chystaným pokračováním, takže se těšme na další příběhy!

Text: Mojmír Sedláček