Recenze: komiksový rebel Deadpool – nečekaný zimní hit?

První filmové zpracování Deadpoola, neobvyklého komiksového (anti)hrdiny, vyvolávalo od začátku rozporuplné reakce. Může se povést převedení unikátní atmosféry na stříbrné plátno? Jak si s rolí poradí Ryan Reynolds? Co nás přesně čeká? Fanoušci se mohou uklidnit, Deadpool totiž dopadl na výbornou!

A to z hlediska kritiky i tržeb. Už první víkend po uvedení do kin se stal heroj v červenočerném oblečku hitem, jaký komiksové adaptace nepamatují. Originalita Deadpoola spočívá v sebekritice a bourání vytvořeného fikčního světa. V komiksu Deadpool často oslovuje čtenáře, ve filmu si stejným způsobem nachází prostor k popovídání s divákem. Zní to možná zvláštně, ale v kombinaci s osobitým humorem, jenž se nebojí vulgarit, sexuálních narážek, násilí a utahování si z předsudků všeho druhu, vytváří třeskutě zábavný koktejl. O něčem takovém si většina jiných komiksových adaptací může jen nechat zdát, jelikož se obvykle berou až příliš vážně.

Deadpoolova pohnutá minulost

Za Deadpoolem stojí pozadí marvelovského komiksového světa, především z linie X-Menů. Proto i postava Deadpoola vznikne podobně jako jeho X-Mení kolegové – úpravou DNA při nelegálních experimentech. V případě speciálního žoldáka Wadea Wilsona se však nejedná o rozmar, nýbrž o poslední šanci na záchranu před zhoubnou rakovinou. Mutace mu sice dodá nadpřirozené regenerační schopnosti, rychlost a přesnost, jenže zároveň mu pořádně zohyzdí tvář. Wade proto nehodlá dávat své schopnosti do boje proti zlu, nýbrž se vydává na cestu pomsty a za sebou nechává spousty vystřílených nábojů, mrtvol a frajerských hlášek hlášek.

Zmrtvýchvstání jednoho herce

Pro Ryana Reynoldse se jedná o srdcový projekt. Od začátku vkládal nemalé snahy do jeho realizace a na výsledku je to znát. On i zbytek štábu si udělali takový film, jaký chtěli. Fanouškovský, potrhlý, drsný a vzpírající se konvencím komiksových světů. Reynolds navíc film podporoval i marketingově, a to jednou z nejlepších kampaní za poslední rok. V kostýmu Deadpoola natočil spoustu reklam a krátkých internetových videí, které budily nadšení a zájem o film už dlouho před premiérou.

Vzhledem k úspěchu, jehož se film dočkal, se určitě můžeme těšit i na další díly, stejně jako na revoluci v subžánru komiksových filmů. Zase se jednou ukázalo, jak diváci umí ocenit originální přístup a suverénní tvůrčí rukopis. Žádné velké duševní obohacení od Deadpoola nečekejte, ale momentálně v kinech nenajdete zábavnější film. A o to šlo především.

Nalákali jsme vás? Nebo už jste trhák viděli?

Text: Mojmír Sedláček