reklama
 
Smart tattoo

Tetováním ke zdraví

Pro mnohé postrach a známka něčeho odporného. Pro mnohé umění i vyjádření sebe sama. Časy se mění, počet tetování na lidských tělech roste a do hry o estetiku se přidávají i moderní technologie…
reklama

Chytře se potetovat?

V roce 2017 oznámil Harvard vývoj chytrého tetování s cílem usnadnit život nemocným i sportovcům (ale jinak vlastně úplně každému). Společně s inkoustem a líbivým motivem obsahuje tetování i zdravotní senzory. Ty nepotřebují napájení ani bezdrátové připojení, pouze jednoduše mění barvu v závislosti na tom, co vaše tělo aktuálně potřebuje. Například zelená - dehydratace, hnědá - hladina glukózy stoupá. Inkoust okořeněný o senzory totiž reaguje na chemické složení cytosolu (vnitrobuněčné tekutiny) a tím monitoruje i stav krve.

Etický problém? Cukrovku uvidí každý

Celý koncept má ale jeden (ne)háček. Pokud tetování budete nosit na viditelném místě, dáváte najevo svůj momentální zdravotní stav (představte si tu totálně zelenou barvu u pohovoru). Vědci se tak snaží tetování "znevidititelnit", respektive ho udělat i ve verzi viditelné jen pod určitým světlem. Případně uvažují i o tetování, které by trvalo jen několik dní nebo hodin (například při maratonu jako varovací signál pro běžce - hele, napij se).

Jiná cesta? Rotex a ovládnutí virtuálního světa

Firma Rotex pracuje s chytrým tetováním úplně jinak. Vnímá ho jako nadstavbu lidského těla a tak trochu i jako propojení se světem virtuální reality (umožní vám pohodlnější ovládání VR bez nutnosti ovladače). Dokáže ale i jiné vylomeniny. Díky své schopnosti aktuálně měřit a vyhodnocovat výkonnost jednotlivých svalů (propojených skrze tetovačku s chytrým telefonem) má svou budoucnost jistou třeba u fotbalového nároďáku nebo Wimbledonu. Rotex ale pracuje i v módě. Nejpodivnějším vzorem z Rotex kolekce je "srdeční" vychytávka nejen na párty. Společně s rozbušením vašeho srdce se rozbliká i srdce tetované (takže když se vám někdo líbí, nebo se jen zadýcháte do schodů, ten druhý to pozná).

Tetovat? Nebo netetovat? A chytře? Dejte vědět do komentářů na Facebooku.


Zdroj: news.harvard.edu, Rotex

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější