reklama
 
farmářské trhy - reportáž Prohlédnout galerii

Zájem o lokální produkty podle farmářů upadá, pro studenty je to na trzích drahé

Pro čerstvé pečivo, domácí vajíčka, zeleninu a ovoce od českých farmářů nebo třeba jen tak pro kafe na cestu si můžete zajít na farmářské trhy prakticky kdekoliv po republice. Na sociálních sítích se šíří fotografie stánků s květinami, obědů ze street foodových stánků z trhů. Vypadá to jakoby se tento trend upřednostňování kvality a lokálních produktů před supermarkety rozšiřoval mezi stále více lidí, dokonce i těch mladých. Vydali jsem se zjistit, jak to doopravdy je, na jeden z nejnavštěvovanějších pražských tržištích v Praze, na náměstí Jiřího z Poděbrad.
reklama

Jsou letní prázdniny, pondělí krátce po poledni a mladých lidí moc nepotkávám. Když už, nejčastěji sedí na lavičkách na náměstí před kostelem a pijí kafé z jednoho ze stánků. "Studenti tu často nejsou, spíše mladí rodiče, maminky. Chodí si hlavně třeba pro naše muffiny, ale i pro zeleninu, čerstvé džusy…" řekne mi prodejce ze stánku s produkty z farmy nedaleko Prahy.

Jdu dál a narážím na první pár, co vypadá jako studenti. "Studujete tu v Praze?" ptám se. "Nene, jsme jen turisti," odpovídá mi slečna anglicky. Jdu tedy dál a zastavuji se u dalšího stánku s ovocem a zeleninou. "Spíš prodáváme starším lidem. Když už ale mladí přijdou a koupí si ovoce a zeleninu, tak to neuvěřitelně vychválí. Ale moc jich s tím nezaujmu, radši si koupí párek v rohlíku a ne ovoce," svěří se mi prodejce. "Když přijdou ti mladí, tak dost z nich má buď svůj igelitový pytlík, nebo taštičky ze záclony. Konečně už začínají myslet taky ekologicky," doplní pak ještě jeho kolegyně.

Foto: Nikol Mudrová

Znamená to tedy, že sociální sítě celou situaci zkreslují? Pravdou je, že lidé přeci jen zveřejňují spíše své dobré návyky a možné také je, že právě tito lidé, kteří se o životní prostředí a podporu lokálních farmářů zajímají, jsou na Instagramu, Facebooku… více aktivní. Všichni dotazovaní prodejci se totiž shodli na jednom faktu - lidí, kteří trhy navštěvují, ubývá.

Pravdou je, že někteří o kvalitě a původu potravin také pochybují. U několika stánků jsem zaslechla, jak se zákazníci kontrolně ptají, odkud fazolové lusky, či jahody přesně pocházejí i přesto, že loga farem na stáncích vyvěšená byla. Toho se většinou ale není potřeba bát. "Při výběru stánkařů dbáme na to, aby zapadali do konceptu, preferujeme ty lokální z České republiky, i když 20 % máme i ze zahraničí, to je pravda. Dále požadujeme i informace o původu produktů, reference z předchozího prodeje, vzorky na testování. Po výběru následují tři zkušební trhy a teprve po nich případně nabízíme prodloužení spolupráce," vysvětlila mi průběh výběru nových prodejců manažerka Trhů na Jiřáku Veronika Brabcová.

Manifesto
life
 
Místo odpadků street food a kultura. V centru Prahy vznikl kontejnerový market Manifesto
20. 6. 2018
2 minuty tipů, kam zajít

Jedním možným vysvětlením úbytku zákazníků může být zvláště mezi studenty cena. Ne každý si raději připlatí za kvalitu, než aby vynechal jedno posezení v hospodě. "Od té doby, co jsem na vejšce, jsem na farmářských trzích ještě nebyla," přiznala se mi spolužačka. "Já tam chodím jen doma, protože by to mělo být organický a bez pesticidů. Ale v Česku mi přijdou produkty z trhů hodně drahý," zmiňuje druhá.

I přesto, že podle výzkumu analytické společnosti Nielsen Admosphere z června tohoto roku Češi stále více koukají na zemi původu, kvalitu a čerstvost, podíl lokálních a globálních značek na trhu se mezi lety 2012 až 2017 téměř nezměnil. "Přibližně před šesti lety začalo sílit téma lokálnosti v médiích i samotných řetězcích. K překvapení většiny z nás zůstal poměr mezi lokálními a mezinárodními značkami potravin takřka beze změny, dokonce se mírně zvýšil podíl mezinárodních značek o 1procentní bod," okomentoval v tiskové zprávě komerční manažer společnosti Břetislav Chovítek. "Avšak je nutné dodat, že v rámci produktových skupin jsme zaznamenali výrazné rozdíly. Například u mléčných výrobků jako jsou mléko, jogurty a máslo, kde spotřebitel oceňuje čerstvost a lokálnost, lokální značky výrazně posílily a stále se jim daří růst. Na druhé straně máme kategorie jako rum, káva či čokoláda, kde podíl lokálních značek v průběhu šesti let poklesl, což do velké míry ovlivňuje fakt, že jsou tyto kategorie asociované s jejich krajinou původu, jako například karibský rum nebo belgická čokoláda."

A co vy farmářské trhy? Dejte nám vědět. A nebo třeba sdílejte přátelům článek s oblíbeným trhem.

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější