reklama
 
New Media Inspiration: Jak jsme zjišťovali dopady Facebooku

New Media Inspiration: Jak jsme zjišťovali dopady Facebooku

Tématem 6. ročníku #NMI17, který se konal 18. února v prostorách Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, byl „Život po Facebooku“ aneb „Jak virtuální mění skutečné“. Stejně jako vloni jsme nechyběli ani na letošním ročníku. Jaký byl?
reklama

Úvodního slova se chopila dvojice Petr Koubský a Ján Simkanič. Dozvěděli jsme se, že Josef Šlerka tentokrát zůstal v Mnichově a svou přednášku povede přes Skype. To bylo pro mnohé zklamání, protože právě jeho „Bubliny uvnitř Facebooku“ jsou velmi aktuální téma a přednáška přes internet prostě není to pravé.

První přednášku zahájil František Koukolík z Thomayerovi nemocnice o Propagandě. Téma velmi zajímavé, bohužel podané až příliš vědecky.

Po coffee breaku a bulkách se sýrem pokračoval druhý blok přednášek. Ten byl, alespoň z našeho pohledu, zdaleka nejzajímavější.

Foto: Studenta

Jindřich Šídlo hovořil o tom, jak se od roku 2008 změnila média a ukázal, jak vzrostl počet uživatelů na Facebooku a naopak klesl počet čtenářů denního tisku. Uvedl, že dnes by aféra Watergate pravděpodobně vůbec nevznikla, protože noviny by nebyly schopny vyčlenit větší množství reportérů, kteří by se případu několik měsíců věnovali. Kromě toho, že si několikrát udělal legraci z Parlamentních listů, také zavzpomínal na své začátky na sociální síti, kdy se dopustil poměrně velkého přešlapu a jako zaměstnanec České televize veřejně kritizoval čínskou velvyslankyni. Přiznal, že dnes by mu to už neprošlo.

O falešných zprávách na internetu si připravil prezentaci Pavel Kasík z Technet.cz a radil, jak se bavit s lidmi, kteří jim věří (nápověda – nechovat se k nim povýšeně, stylem, že oni ničemu nerozumí). Ukázal, že je velký rozdíl mezi falešnými zprávami a například vyhroceným názorem nebo satirou. Publikum pobavil ukázkou aprílových zpráv, které se objevili na Technetu v uplynulých letech. Lidé například uvěřili i tomu, že po betakarotenu na trh konečně přijde i plná verze – karoten.

Jana Leitnerová z organizace HateFree zaměřila svou přednášku na hoaxy – kde se berou, proč se šíří a kdo je vytváří. Sama přiznala, že nechápe, proč vůbec někdo hoaxy vytváří. Zdůrazila důležitost selského rozumu, kritického myšlení a samozřejmě známého hesla „Důvěřuj, ale prověřuj“.

Foto: Studenta

Zlatý hřeb dopoledne přišel těsně před obědem – Janek Rubeš. Mluvil o tom, že „Lajkem svět nezměníš (ale bez něj taky ne)“ a skvěle ukázal propojení online a offline světa. Oba jeho pořady Praha vs. Prachy i Honest Guide pomáhají lidem užít si Prahu na maximum. I když přiznal, že někteří taxikáři pořád stojí na stejných místech a vypadá to, že s tím nejde nic dělat, věří, že jeho práce má smysl. Jako dobrý příklad uvedl nechvalně známou směnárnu (1 euro za 15 Kč), ze které se stal hit sociálních sítí - lidé se před ní fotili a navzájem se upozorňovali na nevýhodný kurz, vše na základě pořadu Honest (Prague Guide).

Po obědě se přednášky rozdělily do dvou místností, takže si návštěvníci museli vybrat. My jsme zvolili přednášky v menším sále, zaujaly nás především netradiční témata jako trendy v herním průmyslu nebo postapokalyptický svět informací. Taky jsme se chtěli dozvědět „Jak kočky zaplavily český Tinder“.

Foto: Studenta

Pravděpodobně nejzajímavější byla přednáška od Lenky Kotvové, která popisovala, jak její agentura vypracovala pro kočičí útulek kampaň na Tinderu, kde se všechny zaměstnankyně snažily nejprve získat pozornost mužské populace (což není tak těžké ) a potom poukázat na problém přeplněných útulků. Lenka Holubová představila budoucnost na trhu hledání práce, až se do něj naplno zapojí i Facebook a Google. Zejména Facebook, který díky obrovskému množství informací (např. jak velký je váš byt) pak může celým procesem hodně zahýbat.

Poslední coffee break a mohl začít závěrečný blok přednášek. Michal Lehečka se zamyslel, jak působí sdílená ekonomika na bydlení. Upozornil například na fakt, že velká část bytů v atraktivních lokalitách se nekupuje na bydlení, ale na pronajímaní přes Airbnb a podobné platformy. V poslední přednášce pak Daniel Prokop a Lea Michalová z Medianu ukázali, jak měří vliv médií na českou populaci v otázce uprchlíků. Jejich výzkum dokáže odvodit z toho, na jaké reportáže (na jaké stanici) se člověk dívá, jeho názor na uprchlickou otázku i jakou tomu následně přisuzuje důležitost. Například mezi roky 2014 a 2015 minimálně vzrostly žádosti o azyl v České republice, ale média se tohoto tématu chytla, začala o něm více informovat a toto téma začalo vnímat jako důležité téměř dvakrát tolik lidí.

Foto: Studenta

New Media Inspiration bylo celkově povedené, spousta zajímavých přednášek. Z našeho pohledu přišlo dobré pro příště více rozložit „známé“ tváře do celého dne. Možná i lepší příprava prezentujících, z nichž několik pojalo svou přednášku až moc vědecky a publikum se občas nechytalo (a přednášející nestíhali).

Hlavní cíl ale konference splnila: inspirovala nás.

Tak zase za rok!

Text: redakce Studenta.cz

Foto: New Media Inspiration (official)

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější