Personalista radí: 10 nejčastějších chyb při pohovoru

Personalista radí: 10 nejčastějších chyb při pohovoru

Písemky, testy, ústní zkoušky a nakonec pracovní pohovory. Cesta životních záchytných bodů, které se nikdy nevyhneme. Její kroky jsou jasné, a pokud jde vše, jak má, tak tou poslední zkouškou za kariérou by měl být přijímací pohovor do vaší „vysněné“ práce. Nedejte však pouze na své vlastní zkušenosti ze života, raději se na něj pořádně připravte s odborníky, kteří moc dobře vědí, o čem mluví. Studenta vám připravila ve spolupráci s experty ze společnosti Accenture deset největších chyb, které při pohovoru děláme. Je na čase se jim začít vyhýbat.

1. Nekvalitní příprava životopisu

Nekvalitní životopis je lepší než žádný životopis, ale i tak byste měli sepsání životopisu věnovat alespoň minimální úsilí. Veškeré údaje o studiu a pracovních zkušenostech by na sebe ideálně měly navazovat. V dnešním světě počítačů je hříchem nevyužít funkce kontroly pravopisu. Pamatujte, že i u životopisu platí, že méně je někdy více, proto se snažte vejít do rozsahu nanejvýš dvou stran. Určitě je vhodné do životopisu uvést aktuální kontaktní údaje. Výše uvedené úsilí bude odměněno tím, že se dostanete minimálně do prvního kola výběrového řízení, tam už bude vše záležet pouze na vás a vašich komunikačních schopnostech.

2. Kandidát neví, o jakou práci má nebo nemá zájem

Před pohovorem doporučujeme ujasnit si, jaké máte představy o svém budoucím zaměstnání, a tedy s čím se chcete nebo naopak nechcete každodenně potýkat. Buďte sebekritičtí a hlaste se na pozice, které vašim zkušenostem opravdu odpovídají. Pokud budete šikovní, pilní a trpěliví, většina společností vám kariérní růst umožní. Ovšem pokud budete přijati na místo, na které jste se hlásili jen z nouze, může se stát, že vám nejen unikne to vysněné, ale rovněž vás to na tomto současném hodně rychle omrzí.

3. Kandidát se neseznámí s profilem společnosti

Rozhodně nepřesvědčíte personalistu, že máte zájem o práci v dané společnosti, pokud nebudete ani tušit, čím se společnost zabývá. Každá společnost má dnes své internetové stránky, a tudíž není problém si základní informace rychle zjistit. Předejdete tak trapné situaci při letmém dotazu o společnosti, která zaměstnání zajišťuje.

4. Kandidát si nepamatuje, na jakou pozici se hlásí

Každý personalista si už minimálně jednou hledal práci, takže pocity a prožívání kandidátů do určité míry chápe. Je zřejmé, že odpovídáte na více inzerátů najednou, ale rozhodně si před pohovorem ověřte, o jakou pozici se jedná. Je fatální chybou prohlásit na pohovoru, že si už nepamatujete, o jakou pozici jde, a budete rádi, když Vám to personalista v krátkosti připomene. Je běžné, že někdy člověk za den stihne i více jak jeden přijímací pohovor, ale měl by si tedy alespoň napsat jejich pořadí a základní charakteristiku.

5. Nedostatek času vymezeného na pohovor

Ověřte si s personalistou přesnou adresu a délku trvání pohovoru, abyste jej nemuseli předčasně ukončovat, a tím i možná vaše celé výběrové řízení ve společnosti. Zapomeňte na akademickou čtvrthodinku, vaše nové heslo pro pohovory zní: výsadou králů je přesnost. Ve velkých firmách počítejte s tím, že vás zdrží minimálně jedna až dvě recepce, nechte si proto časovou rezervu. Pokud se z jakéhokoli důvodu rozhodnete nedostavit se na pohovor vůbec, respektujte čas druhých a o toto své rozhodnutí se s dostatečným předstihem s druhou stranou podělte. Každého může potkat záležitost, kvůli které se nemůže dostavit nebo musí odejít dříve. V žádném případě to neudělá dobrý dojem, ovšem alespoň včasnou a upřímnou omluvou můžete zachránit několik plusových bodů na vaší straně.

6. Nevhodně zvolené oblečení

Přizpůsobte své oblečení typu společnosti a pozici, na kterou se hlásíte. Obecně však lze doporučit, abyste džíny, latex a hluboké dekolty nechali doma. Seriózním oblečením můžete ukázat, jak moc si dané příležitosti vážíte.

7. Neprofesionalita kandidáta

I když nemáte hluboké pracovní zkušenosti, každý personalista od Vás bude očekávat profesionální vystupování. Vypnutý mobil je samozřejmostí, a když už Vám zazvoní, tak ho rozhodně nezvedejte a omluvte se.  Snažte se s personalistou mluvit raději jako s profesorem u zkoušky, než jako s kamarádem u piva. Žvýkačku neschovávejte pod jazykem ani v ruce, zkuste se jí zbavit ještě před příchodem do společnosti. Občas může role vzorného podřízeného udělat víc, jak velká gesta a nafouknuté informace o vás samotných.

8. Kandidát nezná svoji cenu

Zvažte vaše potřeby a udělejte si malý průzkum trhu, abyste zjistili, zda jsou vaše platová očekávání adekvátní. Vězte, že otázce požadovaného platu se jako jedné z mála na pohovoru nikdy nevyhnete. Využijte toho a připravte se na ni. Zeptejte se známých, kteří pracují na podobných pozicích v podobných společnostech, nebo si to zjistěte od odborníků. Příliš vysoká laťka vám může zhatit slušně rozjetý pohovor, naopak nízká snížit vaši budoucí gáži.

9. Zatajování informací

Nebojte se na rovinu říct, že máte zájem o práci jen na částečný úvazek, že máte již naplánovanou dovolenou, jazykový kurz nebo třeba, že budete potřebovat volno kvůli zkouškám. Pokud se s personalistou o podobné informace podělíte s předstihem, dá se s nimi pracovat. V pozdější fázi výběrového řízení to může být na škodu. Samozřejmě, že tím plusové body nezískáte, ale na druhou stranu se pak vyhnete velkým nepříjemnostem v době, kdy už budete zaměstnáni a budete se muset na delší dobu omluvit.

10. Vědomé přikrášlování dovedností a zkušeností

Svoji jazykovou úroveň ohodnoťte nejlépe pomocí škály Evropského referenčního rámce pro výuku cizích jazyků, která se používá ve většině společností jako norma. Pokud se však zaškatulkovat nedokážete, raději svoji znalost jazyka stručně popište. Hodnocení typu: Angličtina – maturita jsou velmi, ale velmi relativní (vzpomeňte si na sebe a na své spolužáky). Nemá cenu se přeceňovat nebo podceňovat, na většině pohovorů dojde k ověření vaší znalosti ústní či písemnou formou, a tam se ukáže vaše jazyková schopnost v plné kráse. Na druhou stranu nebuďte ani přehnaně skromní, pokud skutečně daný jazyk umíte, nebojte se to dát najevo.

Připravil: Richard Valoušek ve spolupráci s Accenture.

Accenture je globální společnost poskytující odborné služby v oblasti manažerského poradenství, systémové integrace a outsourcingu. V rámci svého poslání dodávat inovace a inovační řešení, spolupracuje se svými klienty tak, aby jim pomohla stát se vysoce výkonnými organizacemi v oblasti podnikání. Společnost působí ve 49 zemích a její příjmy dosáhly za fiskální rok končící 31. srpna 21,58 mld. USD. Více informací na www.accenture.cz/kariera .

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější