reklama
 
Škoda Transportation - listopad 2018
poweredbyexperts

Dědictví továrníka Škody: Okřídlený šíp a 160 let historie

Všichni znáte její logo. Její jméno je s historií naší země spjato asi jako snad žádné jiné a téměř každý z nás se alespoň jednou svezl výrobkem z jejích dílen. Nebudeme vás napínat – jde o plzeňskou Škodu Transportation, jednu z nejprestižnějších firem v oboru, jejíž působnost ani zdaleka nekončí hranicemi naší republiky. Kdo byl ale Emil Škoda, proč není Škoda jako Škoda a kam až se datuje její historie, to si možná přečtete až teď.
reklama

Škoda Transportation je společnost, o které píšeme rádi, protože ona má na oplátku zase ráda mladé lidi. V místním vývojovém týmu produktového manažera Jirky Vokouna působí celá řada mladých nadšených techniků, kteří už pěkných pár let vymýšlejí, jak budou vypadat tramvaje a vlaky budoucnosti. Protože budoucnost začala už včera a Škodovka je připravena.

Tramvaje bez řidiče? Když se zadaří, třeba už do deseti let
poweredbyexperts
Tramvaje bez řidiče? Když se zadaří, třeba už do deseti let
3. 4. 2009

Od nákresu až po finální výrobek tu můžete pozorovat, jak se váš nápad zhmotňuje a uskutečňuje, což je poměrně vzácná situace. A aby toho nebylo málo, co vyšlo z vaší hlavy, si nakonec může najít cestu třeba až na kraj světa. Plzeňská Škodovka totiž nevyrábí jen pro Česko, ale také třeba pro trh v Asii a odborníky je oceňována jako jedno z nejdůležitějších jmen v oboru kolejových vozidel.

Darwin, Doyle a Škoda

Když ale otočíme pomyslná kolečka historie skoro o sto šedesát let zpátky, zastihneme českého šlechtice Arnošta Valdštejna při rozhodování o tom, že svou továrničku přestěhuje ze Sedlce do Plzně, kam se konečně dostala dráha. Jeho byznys proto odtud může kvést lépe než z vesničky uprostřed ničeho. Píše rok 1859 a Valdštejn v Plzni začíná vyrábět zařízení pro cukrovary, pivovary a doly, kotle a ocelové konstrukce.

Foto: archiv Škoda Transportation

Abychom vás trochu uvedli do kontextu doby - v rakouském císařství v tu dobu vládne František Josef I. a v Anglii královna Viktorie. Charles Darwin zrovna zveřejňuje svou práci O původu druhů, zatímco ve skotském Edinburghu teprve přichází na svět Arthur Conan Doyle, který později stvoří nesmrtelného Sherlocka Holmese. Na mapě Evropy se objevuje Rumunsko a v Americe počíná životní dráha Williama Henryho Bonneyse, který se jednou zařadí mezi nechvalně proslulé legendy Divokého západu jako psanec a pistolník Billy the Kid. No a do Valdštejnovy továrny přichází jako vrchní inženýr tehdy sedmadvacetiletý Emil Škoda.

Okřídlený šíp

Asi nejslavnější české logo navrhl mladý malíř František Michl v roce 1923. Šíp v něm symbolizuje rychlost, jeho křídla pokrok a volnost. Oko v křídle poukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí a kruh, ve kterém je šíp umístěn, je symbolem jednoty, úplnosti, světa a harmonie. Hodnota loga se odhaduje na miliardy korun.

Emil začíná továrnu okamžitě rozvíjet, získává zajímavé zakázky nejen doma, ale i za humny, a když se o tři roky později hraběti Valdštejnovi zdá továrna na obtíž a chce ji prodat, Emil ji bez prodlení koupí a z malé továrničky o několika desítkách zaměstnanců postupně vybuduje kolos se čtyřmi tisíci lidí. Škodovy závody rostou a rozvíjejí se i v momentě, kdy Emil sám na následky dlouhodobého stresu a vyčerpání umírá.

Krakatit a Škoda vs. Škoda

V době první světové války byla firma největším průmyslovým podnikem Rakouska-Uherska a soustředila se hlavně na výrobu zbraní a munice. Výbuch v její továrně v Bolevci prý mimochodem inspiroval Karla Čapka k sepsání románu Krakatit. A dál se rostlo i potom - ve 20. letech koncern zaměstnával více než pětatřicet tisíc lidí a koupil mimo jiné i mladoboleslavský závod Laurin & Klement, který vyráběl automobily. Když si k tomu vezmete, že přesně v té době navrhl František Michl, dvaadvacetiletý malíř a designér z Domažlic, slavné logo okřídleného šípu, které má dnes miliardovou hodnotu, musí vám být jasné, proč jsou mladí lidé i dnes pro Škodovku tak důležití.

Foto: archiv Škoda Transportation

A taky možná chápete, proč je logo Škody Transportation a Škody Auto tak podobné - podnik se rozdělil po druhé světové válce. Automobilka se vyvíjela separátně a po pádu socialistického režimu ji odkoupil německý koncern Volkswagen. Továrna v Plzni zaměřená na těžké, investiční a dopravní strojírenství ale zůstala i po sametové revoluci v českých rukou a postupně se přerodila v dnešní Škodu Transportation, která se úspěšně soustředí na vývoj a výrobu vozidel pro městskou hromadnou dopravu a železnici. Že budou lokomotivy, tramvaje a trolejbusy z Plzně dobývat svět až do takové míry, jako se to dnes daří Škodě Transportation, se Emilovi asi ani nesnilo. Určitě by ale byl na svou malou a zprvu podceňovanou továrničku neskutečně hrdý.

Vzhůru do budoucnosti

Díky špičkové práci více než sedmi set konstruktérů, projektantů a designérů a díky stovkám milionů korun ročně investovaným do vlastního výzkumu a vývoje může plzeňská Škodovka  přicházet pravidelně na trh s novými a moderními produkty, na jejichž vývoji se můžete podílet i vy. Každá chytrá česká hlavička je tu vítaná a je jí dána šance ukázat, co umí. Lidé tu totiž po těch sto šedesáti letech už moc dobře vědí, že jestli Češi něco umějí, tak předčit očekávání.

reklama

Nejčtenější za měsíc

Nejnovější