reklama
 
Simpsonovi
poweredbyexperts

Jak získat skutečný „řidičák“ na jadernou elektrárnu? Zapomeňte na Homera Simpsona

Řidiči formule 1 jsou známé mezinárodní celebrity, o „řidičích“ jaderných elektráren ale příliš neslýcháme. Náplň práce přitom mají v lecčem podobnou. „Dokážeme z elektrárny vymáčknout maximum, aniž bychom ohrozili bezpečí pilota, diváků nebo zničili auto,“ glosuje Václav Havlíček, „stájový šéf“, který dohlíží na druhý reaktorový blok Jaderné elektrárny Temelín. Stejně jako jeho závodní kolegové má i on v práci solidní zásobu adrenalinu, naštěstí ale jen při simulacích.
reklama

Zapomeňte na nohy na stole a příležitostného šlofíka, kterého si v každé druhé epizodě Simpsonů dopřává nejznámější operátor jaderné elektrárny na světě. Ve skutečnosti musejí být tihle profíci, sedící za pulty blokové dozorny, pořád ve střehu. Dle harmonogramu prací provádějí zkoušky provozuschopnosti všech důležitých zařízení, a když se v reaktoru mění palivo, musejí ho nejdříve odstavit a v závěru odstávky zase bezpečně spustit. A to není jednoduchá záležitost, všech činností, které se na tom celém podílejí, je totiž v režimu odstávky více než deset tisíc - ano, čtete správně!

Vždy ve střehu

Protože je na provozu jaderného reaktoru ze všeho nejdůležitější bezpečnost, podrobují se jeho "řidiči" pravidelně výcviku na simulátoru, kde si trénují postupy pro řešení těch nejsložitějších situací.

"Člověk se nesmí nechat ukolébat dlouhým obdobím relativního klidu, protože kdykoli může nastat situace, která vyžaduje stoprocentní soustředěnost a nasazení," říká Martin Beneš, který na pozici operátora sekundárního okruhu nastoupil v roce 2015. "Důležité je i si neustále uvědomovat, jak obrovské množství energie usměrňujete a čeho je ta energie schopná."

Operátorské stipendium

Nové "jaderné řidiče" Skupina ČEZ vyhledává už na školách a vybraným adeptům nabízí hodně zajímavé stipendium. Za deset let, co ho společnost vyhlašuje, už ho získalo přes sedmdesát studentů. A pokud si, děvčata, myslíte, že je to čistě mužská záležitost, tak rozhodně není. V Americe jsou jaderné operátorky běžné, proč by tomu mělo být v Česku jinak?

Pokud se chcete přesvědčit, že na to máte, přihlaste se a ČEZ vám k úspěchu pomůže. Víc o pozici operátora, Letní univerzitě a stipendiu (a nejen o něm) najdete na stránce kdejinde.cz.

Jaderná autoškola

Jaderným řidičem se nemůže stát jen tak někdo a to je dobře. Všichni kandidáti na tyto pozice procházejí důkladnými psychologickými, zdravotními i bezpečnostními prověrkami a každé dva roky jsou testováni znovu, jestli se náhodou něco nezměnilo. Protože asi nikdo z nás nechce na téhle pozici vidět někoho, kdo by ji nezvládl.

Skupina ČEZ si toho je vědoma a vhodné uchazeče proto hledá už na vysokých školách. Co a jak zvládnou, testuje nejprve na Letních univerzitách, což jsou dvoutýdenní programy, při kterých vybraní studenti nahlédnou do elektráren a zjistí, zač je toho loket - a taky si ověří, jestli by je práce bavila a jestli na ni mají.

Když se v rámci Letní univerzity vzájemné představy a možnosti potkají, dostanou od společnosti nabídku na stipendium. To znamená, že budou každý měsíc až do konce studia pobírat hodně zajímavý finanční příspěvek a po státnicích pak mají práci (a možná i závist ostatních spolužáků) zaručenou. Protože kdo z nás může říct, že má "řidičák" na jadernou elektrárnu.

Takže jestli vás láká sice docela náročná, ale taky neskutečně zajímavá práce s celou řadou výhod a benefitů, kterou vám bude zaručeně spousta lidí závidět, jděte do operátora jaderného reaktoru.

Obdiv, čest a sláva zaručeny. Dobře, no, tak bez legrace - stojí to za to. Fakt.

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější