reklama
 
Poznejte konkurenty dřív, než začnete podnikat

Poznejte konkurenty dřív, než začnete podnikat

Přemýšlíte už nějakou dobu nad tím, že rozjedete vlastní business? A dokonce máte i celkem jasnou představu o tom, s čím budete podnikat? Pak za sebou máte první krok k vaší vysněné budoucnosti. Ovšem rozhodně to není vše. Předtím, než se do vlastního podnikání pustíte, byste si totiž měli odpovědět na několik základních otázek. O tom, že mít jen nápad nestačí, mluvila na semináři JIC konzultantka začínajících podnikatelů Hanka Šudáková.
reklama

Kdo je vaší svatou trojicí?

Nápad už máte. Takže co dál? Nejdříve byste si měli uvědomit, jaké je vaše svatá trojce, o které musí přemýšlet každý podnikatel. Jedná se o zákazníka, problém a jeho řešení.

  • Zákazník: uvědomte si, kdo je váš potenciální zákazník a kdo uživatel. V některých případech se totiž můžou lišit. „Typickým příkladem jsou třeba hračky. Děti je využívají, jsou tedy uživatelé, ale rodiče platí, jsou zákazníci. Dítě bude nadšené, protože hračka je růžová a píská, rodič naopak ocení třeba to, že stimuluje jemnou motoriku dítěte. Liší se zde to, čím oslovíte uživatele a čím zákazníka,“ vysvětluje Šudáková.
  • Problém: zde se nejedná o problémy, které máte jako začínající startup, ale o problém zákazníka, který mu pomůžete vyřešit. Jak upozorňuje Šudáková, nemusí se nutně jednat o životně důležité otázky. „Může se jednat třeba o záležitosti týkající se emocí nebo prestiže. Příkladem je úspěšná mobilní aplikace, která nabízela zákazníkům možnost stáhnout si obrázek diamantu na plochu. Když si aplikaci koupili, znamenalo to, že na ni mají. Celé to bylo jen o prestiži,“ říká Šudáková. Zároveň ale upozorňuje, že čím palčivější problém bude vaše firma řešit, tím udržitelnější business do budoucna budete mít.
  • Řešení: dalším krokem je pak řešení zákazníkova problému, které by mělo být co nejefektivnější. Že byste rádi prodiskutovali jeho řešení i s jinými lidmi ve vašem okolí? Pokud vám to pomůže v přemýšlení, pak to zkuste. „Jestliže se nejedná o příliš jednoduché řešení, které by vám mohl kdokoli ukrást, ale stojí za ním nějaké vaše know how, nemusíte se bát o něm mluvit,“ podotýká Šudáková.

JIC (Jihomoravské inovační centrum)

Že samotný podnikatelský nápad nestačí, zdůraznila manažerka nejstaršího českého startup akcelerátoru Hana Šudáková v rámci semináře Jihomoravského inovačního centra. Se začínajícími podnikateli se setkávala v JIC ENTER. Oč se jedná? O šestiměsíční program pro lidi s inovativními nápady, kteří chtějí začít podnikat. Účastníci si během individuálních konzultací ověří, zda má jejich nápad potenciál. JIC je podpoří v prvních krocích a nabídne možnost rozvoje podnikatelských dovedností na seminářích, workshopech a při konzultacích s mentory. Firmy svůj byznys rozvíjí pod dohledem expertů v coworkingovém prostoru, kde se setkávají s dalšími účastníky programu. Inovativní nápady se můžou hlásit tady.

Jaká je přidaná hodnota vašeho produktu či služby?

Jakmile si ujasníte, kdo je váš zákazník či uživatel, jaký problém řešíte a jakým způsobem, zapřemýšlejte nad přidanou hodnotou. Ta představuje důvod, proč si lidé koupí produkt či službu právě od vás a ne od někoho jiného. „Co uživateli přinese váš produkt? Ušetří mu peníze? Bude ho víc milovat jeho manželka? Nejsou to featury jako barva, popis produktu a další, ale to, co reálně získá navíc,“ říká Šudáková.

Kdo je vaším konkurentem?

Před rozjetím vašeho businessu se vyplatí udělat si průzkum trhu a zjistit, kdo je vaší konkurencí. Podle Šudákové si většina startupů myslí, že žádnou konkurenci nemají, protože nikdo nedělá to, co oni. To je však podle Šudákové nesmysl. „Na sto procent existuje jiné řešení problému, který řešíte i vy. Možná nikdo nenabízí aplikaci s modrým pozadím, ale třeba růžovým. Je potřeba před konkurencí nezavírat oči. Můžete se u ní totiž inspirovat, podívat se, co se jí nedaří a poučit se z jejích chyb“ dodává Šudáková.

Článek vznikl ve spolupráci s JIC, text: Nikola Jakubová

Foto: JIC

reklama

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější